Historia zestawu perkusyjnego
Historia zestawu perkusyjnego

Historia zestawu perkusyjnego

Wykład Biura Dźwięku Katowice

Tegoroczny cykl spotkań rozpoczynamy wykładem performatywnym Krzysztofa Topolskiego pt. "Historia muzyki popularnej przez pryzmat zestawu perkusyjnego".

Kiedy: 14 lutego 2019, godz. 18
Gdzie: Spotykamy się w Katowice Miasto Ogrodów w sali BDK (nr 204 na II p.)
Wstęp wolny!


Zestaw perkusyjny wymyślono na potrzeby muzyki tanecznej, około 100 lat temu. Jego geneza łączy się nierozerwalnie z ewolucją jazzu i muzyki popularnej tworzonej wśród afroamerykańskiej społeczności w USA. Podobno pierwszy tzw. backbeat w całym utworze, dominujący od początku do końca (co dziś w rocku, popie czy hip-hopie jest więcej niż regułą), zagrano i nagrano w okolicach roku 1948.

Gdy muzyka popularna jak swing, blues oraz wczesne formy rock and rolla były jeszcze dość wyraźnie spokrewnione rytmicznie określano je całościowo mianem rhythm and blues. Zjawisko to zawierało w sobie wszystko co Czarna Muzyka miała do zaoferowania. Wzbogacano je też często elementami rytmiki latyno-amerykańskiej i wtedy też wśród rytmów granych na zestawie królowało tzw. shuffle, a każdy perkusista musiał posiadać ten stylowy i wyrazisty groove w swoim arsenale. Ten bardzo istotny moment w rozwoju zestawu perkusyjnego stał się inspiracją do powstania niniejszego wykładu.

Krzysztof Topolski - perkusista, improwizator, ekolog akustyczny, edukator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay 2014 oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzył rojekt Arszyn / Duda. Z Adamem Witkowski (Nagrobki) i Wojtkiem Juchniewiczem (Trupa Trupa) tworzy grupę Wolność, z Robertem Skrzyńskim (Micromelancolie) nagrał płytę Radar. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado ABC, Plg, Konkretourist, Pwalacz Perski, Plaża Zachodnia.

Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu (2004), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2010, 2013), Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze (2011) oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku - rezydencja w Ohio Sate University School of Music (2013). Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie (2013) . Brał udział w wielu festiwalach m.in : Sanatorium Dźwięku, Narracje, CoCArt, Unsound, Line_in : Line_out, Wien Modern, Stimul, Echofluxx, Jazz and Experimental Music from Poland, Dni Muzyki Nowej, Lublin Jazz Festival.

Grał na perkusji w zespołach: Kobiety, Night Come, Red Rooster, był założycielem wraz M.bunio.S grupy Ludzie. Współpracuje, współpracował lub występował okazjonalnie z takimi artystami, muzykami, kuratorami lub grupami jak: Wojciech Jachna, Tomek Gadecki, Maciej Sadowski, Micromelancolie, Zorka Wollny, Anna Friz, Johannes Bergmark, Patryk Lichota The Fuse Factory, Columbus Duo, Mariusz Waras, Laurenz Theinert, Daniel Muzyczuk, Michał Libera, Piotr Kurek, Wojtek Kurek, M.bunio.S, Emiter, Thomas Lehn, Andrew Sharplay, Mikołaj Trzaska, Wojtek Juchniewicz, free103point9, Krzysztof Pawłowski, Wojtek Mazolewski, Ania i Adam Witkowscy, Lukas Jiricka, Tomasz Ziętek, Martin Blazicek, Łukasz Kos, Maciej Wojnicki, Natalia Grzebała, Michał Borczuch, Mazzoll, Tomek Kopcewicz, Dagna Sadkowska, Michał Górczyński, Iwona Zając, Maciej Chodziński, Teatr Amareya, Dźwiękospacery.

krzysztoftopolski.wordpress.com

Powrót