Kategorie specjalne - Interpretacje 2018

Konkurs o Laur Konrada to nie jedyny konkurs podczas tegorocznej edycji „Interpretacji”. Specjalne, trzyosobowe jury oceniało będzie także spektakle telewizyjne zrealizowane w cyklu Teatroteka oraz słuchowiska Teatru Polskiego Radia. W konkursach Najlepsza Reżyseria Teatru Telewizji oraz Najlepsza Reżyseria Słuchowiska Radiowego pula nagród wynosi 20 tys. zł, co oznacza, że każdy z nagrodzonych reżyserów otrzyma po 10 tys. zł.

 

Jeśli chodzi o konkursowe spektakle telewizyjne, w Katowicach zobaczymy następujące przedstawienia: „Porwać się na życie” Roberta Urbańskiego w reż. Michała Szcześniaka, „Cicha noc” Amanity Muskarii w reż. Pawła Paszty, „Spalenie Joanny” Magdaleny Miecznickiej w reż. Agaty Baumgart, „Gardenia 47” Elżbiety Chowaniec w reż. Wojciecha Urbańskiego oraz „Słabi” Magdaleny Drab w reż. Arkadiusza Biedrzyckiego. Wszyscy ci reżyserzy są związani z projektem
o nazwie Teatroteka, który realizowany jest od kilku lat przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych
i Fabularnych przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kuratorem tego cyklu jest Wojciech Majcherek.

 

Spośród konkursowych słuchowisk Teatru Polskiego Radia w programie znalazły się: „Warszawianka” Stanisława Wyspiańskiego w reż. Wawrzyńca Kostrzewskiego, „Małżeństwo z kalendarza” Franciszka Bohomolca w reż. Jarosława Tumidajskiego, „Uprawa roślin południowych metodą Miczurina” Weroniki Murek w reż. Julii Mark, „Gate 0” autorstwa i w reż. Michała Zdunika oraz „Pewnego dnia wszystko to zmieści się w mniejszej torebce” Tamary Antonijević w reż. Małgorzaty Wdowik. Cykl ten nadzoruje Janusz Kukuła, dyrektor Teatru Polskiego Radia.

 

Bogaty jest również program wydarzeń towarzyszących tegorocznej edycji festiwalu „Interpretacje”. Widzowie zostaną zaproszeni na projekcje filmów, spektakli, słuchowisk, wezmą udział w cyklu spotkań naukowych na temat reżyserii oraz w różnych rozmowach.

 

W ramach wydarzeń dodatkowych podczas festiwalu wyświetlane będą filmy, dokumentalne
i fabularne. zrealizowane przez studentów Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

 

Pokazane zostaną następujące dokumenty: „Biało-czerwoni z Chrząstawy” w reż. Krystiana Kamińskiego, „Proch” w reż. Jakuba Radeja, „Casting” w reż. Klaudii Kęskiej, „Sonda o kobietach”
w reż. Mateusza Głowackiego, „Pasdar” w reż. Grzegorza Piekarskiego i „Tama” w reż. Natalii Koniarz. Nadzór nad tym cyklem sprawuje Andrzej Fidyk.

 

Jeśli chodzi o filmy fabularne, widzowie zobaczą: „Szczur” w reż. Anny Urbańczyk, „Nic nowego pod słońcem” w reż. Damiana Kocura, „Sweet Home Czyżewo” w reż. Jakuba Radeja, „Szczękościsk”
w reż. Kordiana Kądzieli, „Magma” w reż. Pawła Maślony, „Chwila” w reż. Piotra Domalewskiego oraz „Chłopcy
z motylkami” w reż. Marcina Filipowicza. Kuratorem tej części jest Michał Rosa.

 

W programie XIX edycji festiwalu nie zabraknie również słuchowisk prezentowanych w ramach cyklu „Polonia Restituta” z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

- Od początku lat 90., a nawet i wcześniej, Teatr Polskiego Radia przygotowywał słuchowiska związane
z niezwykle ważną datą naszej najnowszej historii - 11 listopada 1918 roku. Narodowe Święto Niepodległości jest dziś świętem państwowym o wyjątkowym znaczeniu. Prezentujemy zestaw pięciu słuchowisk, których scenariusze w większości oparte są na materiałach dokumentalnych. Słuchowiska przedstawiają najważniejsze postaci i wydarzenia jesieni 1918 roku i lat walki
o kształt II Rzeczpospolitej - mówi kurator cyklu Janusz Kukuła.

 

Zaprezentowane zostaną następujące słuchowiska: „Komendant niezłomny” Andrzeja Sowy
i Krzysztofa Szweda w reż. Waldemara Modestowicza, „Listopad” Andrzeja Sowy w reż. Janusza Kukuły, „W drodze do Wersalu” Wojciecha Brodnickiego w reż. Sławomira Pietrzykowskiego, „Argument ostateczny (odc. 1-4)” Krystyny Broll-Jareckiej w reż. Zdzisława Dąbrowskiego oraz „Gałązka rozmarynu” Zygmunta Tempki-Nowakowskiego w reż. Andrzeja Zakrzewskiego. Widzowie zaproszeni zostaną również przez Wojciecha Majcherka do obejrzenia rejestracji spektakli teatralnych zrealizowanych przez znakomitych reżyserów, laureatów Lauru Konrada: „Kruma” Hanocha Levina w reż. Krzysztofa Warlikowskiego i „Bzika tropikalnego” na podstawie dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Grzegorza Jarzyny. Oba te spektakle zrewolucjonizowały polski teatr współczesny, a reżyserzy ci należą do najwybitniejszych polskich twórców teatralnych. Ponadto będzie okazja zobaczyć filmy dokumentalne poświęcone patronowi festiwalu - Konradowi Swinarskiemu, a także wziąć udział w spotkaniach: z kuratorami poszczególnych cykli oraz jurorami tegorocznej edycji „Interpretacji”. Tradycyjnie, po pokazach spektakli konkursowych, obywać się będą spotkania reżyserów z publicznością.

 

Ważnym elementem programu XIX edycji festiwalu będzie cykl wydarzeń naukowych poświęconych zjawisku szeroko rozumianej sztuki reżyserii. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali: prof. Zbigniew Kadłubek (Uniwersytet Śląski), dr Jakub Papuczys (Uniwersytet Jagielloński), dr hab. Marcin Napiórkowski (Uniwersytet Warszawski), dr Tomasz Plata (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza) i prof. Joanna Krakowska (Polska Akademia Nauk). Każde
z wystąpień dedykowane będzie różnym wymiarom reżyserii, a na zakończenie konferencji zaplanowana została debata z udziałem kilku pokoleń reżyserek.