Mutter, ich bin dumm

Mutter, ich bin dumm

Wystawa Piotra Desperaka w Galerii Pojedynczej

Wernisaż: 12 IX | 17.30

Praca prezentowana do 2 października 2019 r.

”Trzeciego stycznia 1889 roku w Turynie Fryderyk Nietzsche wychodzi z bramy nr 6, przy ulicy Via Carlo Alberto, być może na spacer, być może na pocztę po listy. Niedaleko niego, a może właśnie bardzo daleko, dorożkarz kłopocze się z upartym koniem. Prosi go bez skutku, koń ani drgnie. Wreszcie dorożkarz - Giuseppe? Carlo? Ettore? - traci cierpliwość i chwyta za bat. Nietzsche podchodzi do gapiów, by ukrócić brutalne przedstawienie szalejącego ze złości dorożkarza. Postawny Nietzsche z bujnymi wąsami, nagle doskakuje do dorożki i szlochając, obejmuje konia za szyję. Sąsiad zabiera go do domu, gdzie w bezruchu i milczeniu leży na kanapie przez dwa dni, aż w końcu wypowiada swe ostatnie słowa” “Matko, jestem głupi”, by jako nieszkodliwy wariat, przeżyć jeszcze 10 lat pod opieką matki i siostry. Co się stało z koniem?.. nie wiemy." 

Tą narracją z offu rozpoczyna się “Koń Turyński” Béla Tarra, a historia stała się powodem namalowania obrazu”.

 

Piotr Desperak – ur. w 1995 r. w Częstochowie. Tam też w 2015 roku ukończył Zespół Szkół Plastycznych. Obecnie jestem studentem V roku Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na wydziale Malarstwa w pracowni prof. Jacka Rykały. Zajmuje się malarstwem figuratywnym
i jego pochodnymi, za które uważa film i działania przestrzenne. Pracuje cyklami, tematy, których się podejmuje to mity i wydarzenia historyczne, lub zaobserwowane sytuacje. Interesuje go tworzenie swego rodzaju napięcia w formie, która zakorzeniona w rzeczywistości, intensyfikuje ją i sugeruje nową.

Wybrane osiągnięcia i wystawy: (2015) Grand Prix i wyróżnienie na Ogólnopolskim Biennale Malarstwa i Rysunku w Bielsku-Białej, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne, stypendium Prezydenta Miasta Częstochowa, wystawa zbiorowa Piotrkowskiego Biennale Sztuki, (2018) wystawa na 70-lecie ZSP w Częstochowie, Dwukrotnie wystawa zbiorowa Figurama; edycja 2017, 2019.